System zarządzania komunikacją miejską
Głównym celem zastosowania Systemu Zarządzania Komunikacją Miejską jest uzyskanie działającego - w najwyższym możliwym stopniu - bez zakłóceń przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej na terenie miasta, kontrola rozkładu jazdy, zapewnienie łączności radiowej ze wszystkimi pojazdami oraz zbieranie i przetwarzanie danych o ruchu w czasie rzeczywistym.
System ten pracuje w oparciu o informacje przesyłane w czasie rzeczywistym drogą łączności radiowej lub telefonii komórkowej GSM.
Do podstawowych funkcji rozwiązania należą:
- lokalizacja pojazdu techniką GPS
- kontrola rozkładu jazdy w czasie rzeczywistym
- wymiana komunikatów między pojazdem a centralą nadzoru ruchu w kanałach transmisji danych
- możliwość selektywnego załączenia rozmowy (fonii) dyspozytor - pojazd
- przedstawienie na komputerze w centrali nadzoru ruchu bieżącego stanu realizacji rozkładu jazdy - w formie tabelarycznej i graficznej,
- statystyki opracowane dla celów planowania i kontroli przejazdów.
Cały System bazuje na odpowiednio zorganizowanej łączności. Wszystkie dane uzyskane z pojazdów, punktów kontrolnych, zajezdni są przesyłane do Centrali nadzoru ruchu, przetwarzane i rozsyłane do pojazdów, sterowników świateł, itp.
Wyposażenie pojazdu
W skład komputerowego Systemu Zarządzania Komunikacją Miejską wchodzą elementy instalowane w pojeździe, których podstawowe funkcje to:
- samodzielna lokalizacja GPS pojazdu z dokładnością ok. 10 m,
- zdalny, automatyczny odbiór rozkładów jazdy bez konieczności jakiegokolwiek udziału kierowcy,
- kontrola rozkładu jazdy (czas wzorcowy z satelity) na podstawie autonomicznego porównywania bieżącej trasy z rozkładem jazdy zapisanym w pamięci komputera pokładowego,
- automatyczne przesyłanie do dyspozytora informacji o odchyleniach od rozkładu,
- informacja kierującego pojazdem o bieżącym stanie realizacji rozkładu jazdy,
- wysyłanie komunikatu informującego dyspozytora o chęci przeprowadzenia rozmowy przez kierowcę,
- załączenie systemu anty-napadowego - moduł ten składa się z przycisku alarmowego - w przypadku niebezpieczeństwa kierowca, wciskając przycisk alarmowy, automatycznie przesyła wiadomość do Centrali nadzoru ruchu o swojej lokalizacji na terenie miasta. Transmisja tych danych ma najwyższy priorytet. Dyspozytor, chcąc słyszeć, co dzieje się w autobusie, może załączyć mikrofon wewnętrzny,
- rejestracja trasy i prędkości jazdy (czarna skrzynka) - przy każdej kolizji drogowej Komisja Wypadkowa może dysponować dodatkowymi danymi, a to wszystko dzięki komputerowi pokładowemu zapamiętującemu parametry trasy z ostatnich 10 minut jazdy,
- sterowanie i współpraca z urządzeniami peryferyjnymi np. kasownikami, zewnętrznymi i wewnętrznymi tablicami informacyjnymi, systemami liczenia pasażerów itp.
Oprogramowanie centrali nadzoru ruchu
Oprogramowanie umożliwia monitorowanie pracy sieci komunikacyjnej w czasie rzeczywistym, a jego konfiguracja umożliwia wykorzystanie w jak największym stopniu obecnie funkcjonujących w przedsiębiorstwie systemów informatycznych oraz odpowiednie przekazywanie danych wyjściowych z Systemu Zarządzania Komunikacją Miejską do eksploatowanych w firmie aplikacji programowych.
System składa się z modułów powiązanych funkcjonalnie ze sobą i pozwalających na:
- sterowanie kanałem transmisji danych,
- sterowanie kanałem fonicznym,
- obliczanie i przedstawianie informacji o stanie ruchu,
- rozsyłanie do pojazdów aktualnych rozkładów jazdy,
- automatyczną diagnostykę wszystkich elementów systemu,
- przygotowanie danych dla celów statystyki,
- przekazywanie danych do informacji pasażerskiej.
Dzięki zastosowaniu Systemu centrala nadzoru ruchu otrzymuje rozwiązanie pozwalające na automatyczną kontrolę stanu w sieci komunikacyjnej i przekazywanie precyzyjnej informacji dyspozytorowi w przypadku wystąpienia odchyleń lub na wyraźne jego polecenie. Informacje otrzymane z pojazdów umożliwiają określenie wyprzedzeń i opróżnień wykraczających poza zakres tolerancji, przekroczenia planowanych czasów postoju na przystankach końcowych oraz zagrożonych połączeń przesiadkowych.
Użytkownik może sprawdzić czy wystąpiły nieprawidłowości w kursowaniu pojazdów komunikacji miejskiej w danym dniu, a w przypadku ich pojawienia się są one prezentowane w tabeli.
Protokół dzienny na pierwszym miejscu dokumentuje zaistniałe w ciągu dnia roboczego odchylenia od planowej eksploatacji, nie zrealizowane (z powodu wypadków i awarii) kursy oraz nieprawidłowości w pracy systemu SZKM. Ponadto istnieje możliwość wykonywania - na postawie zarejestrowanych danych - zestawień dla określonego punktu, linii, kierunku i odcinka.
Po podłączeniu dodatkowych interfejsów oraz urządzeń w pojeździe system umożliwia, również na:
- kontrolę zużycia paliwa w pojazdach,
- kontrolę czasu pracy kierowców,
- sterowanie i współpracę z urządzeniami peryferyjnymi, np. kasownikami, zewnętrznymi i wewnętrznymi tablicami informacyjnymi, systemami liczenia pasażerów itp.
- pobieranie danych o parametrach eksploatacyjnych pojazdu takich jak ciśnienie, temperatura silnika, itp.
- oddziaływanie za pomocą elementów systemu na sterowniki sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach
- informowanie pasażerów o godzinie, temperaturze powietrza i aktualnym stanie komunikacji,
- udostępnienie danych o komunikacji na stronie internetowej.