Interfejs CAN - BUS
Interfejs CAN-BUS służy do przesyłania danych bezpośrednio z pojazdowej magistrali can, która jest szeregową siecią przesyłu cyfrowych informacji pomiędzy urządzeniami elektronicznymi w pojeździe. Stanowi główne medium zbiorcze dla czujników, układów wykonawczych i elementów dodatkowych.
Magistrala CAN (Controller Area Network) jest szeregową siecią do przesyłania cyfrowych informacji pomiędzy urządzeniami elektronicznymi w pojeździe. Znajduje szerokie zastosowanie między innymi w przemyśle motoryzacyjnym. Stosowana technika priorytetów standardu CAN pozwala na rozgraniczenie sterowania z jednej strony kwestii błahych tj. transmisja danych między sprzętem dodatkowym, z drugiej strony zaś kwestii elementów nadzwyczaj ważnych, takich jak poduszki powietrzne.
Interfejs CAN-BUS, którego jesteśmy producentem, pozwala połączyć magistralę CAN ze sterownikiem pojazdowym GPS. Informacje z komputera pokładowego pojazdu poprzez interfejs CAN-BUS przekazywane są do sterownika GPS, dalej drogą transmisji danych GPRS wysyłane są do serwera, zapisywane w bazie danych oraz wyświetlane na ekranie komputera. Każdy producent instaluje pewną ilość czujników, których zadaniem jest zbieranie potrzebnych informacji.
System znalazł szerokie zastosowanie w transporcie drogowym. Właściciele firm transportowych zakładają go ze względu na możliwość kontroli ilości zużytego paliwa. I tak np. na samochodzie marki Iveco, gdzie zainstalowany został Interfejs CAN-BUS, możemy odczytać następujące parametry:
- poziom paliwa
- stan licznika
- ciśnienie w obwodzie hamulcowym
- zużycie paliwa wykazane przez przepływomierz
- całkowite zużycie paliwa
- aktualne obroty
- temperaturę płynu chłodzącego
Oprócz monitorowania parametrów pracy pojazdów w transporcie drogowym, interfejs CAN-BUS znalazł zastosowanie w komunikacji miejskiej, przykładem może być jeden z naszych klientów z tej branży. Interfejs CAN-BUS został zainstalowany w autobusie Solaris Turbino 18. System w tym przypadku umożliwił w czasie rzeczywistym dostarczenie m.in. informacji o:
- sile nacisku na pedał gazu
- sile nacisku na pedał hamulca
- aktualnych obrotach
- kącie przegubu
- awarii sterowania przegubem
- retarderze
- ciśnieniu w obwodzie hamulcowym
- temperaturze płynu chłodzącego
- temperaturze skrzyni biegów
- przekroczenie prędkości maksymalnej 75km/h
- gwałtowne hamowanie i przyspieszanie
- włączenie pozycji Neutral podczas jazdy
- przekroczenie obrotów silnika powyżej ustalonej wartości
- przekroczenie dopuszczalnego kąta załamania przegubu - szczególnie podczas jazdy do tyłu
- zadziałanie systemu ABS/ASR
Podgląd i zapis tak wielu ważnych parametrów jest pomocny w szybkiej diagnozie usterki w pojeździe. Pozwala również autoryzowanemu serwisowi stwierdzić nieprawidłową eksploatację pojazdu będącego na gwarancji.
System Interfejs CAN-BUS został zainstalowany m.in. na posypywarkach Schmidt Stratos B80, używanych przy odśnieżaniu dróg. W pojeździe tego typu parametrami najczęściej odczytywanymi są:
- włączenie posypu
- szerokość posypu
- kąt posypu
- informacja o tym, czy materiał jest sypany
- informacja o tym, czy polewaczka jest włączona.
Oferowany przez naszą firmę interfejs CAN-BUS umożliwia monitorowanie i rejestrowanie wielu parametrów związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu bez potrzeby instalacji kilku lub kilkunastu dodatkowych czujników.