Więcej informacji

Interfejs CAN - BUS

Interfejs CAN-BUS służy do przesyłania danych bezpośrednio z pojazdowej magistrali can, która jest szeregową siecią przesyłu cyfrowych informacji pomiędzy urządzeniami elektronicznymi w pojeździe. Stanowi główne medium zbiorcze dla czujników, układów wykonawczych i elementów dodatkowych.

Magistrala CAN (Controller Area Network) jest szeregową siecią do przesyłania cyfrowych informacji pomiędzy urządzeniami elektronicznymi w pojeździe. Znajduje szerokie zastosowanie między innymi w przemyśle motoryzacyjnym. Stosowana technika priorytetów standardu CAN pozwala na rozgraniczenie sterowania z jednej strony kwestii błahych tj. transmisja danych między sprzętem dodatkowym, z drugiej strony zaś kwestii elementów nadzwyczaj ważnych, takich jak poduszki powietrzne.

Interfejs CAN-BUS, którego jesteśmy producentem, pozwala połączyć magistralę CAN ze sterownikiem pojazdowym GPS. Informacje z komputera pokładowego pojazdu poprzez interfejs CAN-BUS przekazywane są do sterownika GPS, dalej drogą transmisji danych GPRS wysyłane są do serwera, zapisywane w bazie danych oraz wyświetlane na ekranie komputera. Każdy producent instaluje pewną ilość czujników, których zadaniem jest zbieranie potrzebnych informacji.

System znalazł szerokie zastosowanie w transporcie drogowym. Właściciele firm transportowych zakładają go ze względu na możliwość kontroli ilości zużytego paliwa. I tak np. na samochodzie marki Iveco, gdzie zainstalowany został Interfejs CAN-BUS, możemy odczytać następujące parametry:

  • poziom paliwa
  • stan licznika
  • ciśnienie w obwodzie hamulcowym
  • zużycie paliwa wykazane przez przepływomierz
  • całkowite zużycie paliwa
  • aktualne obroty
  • temperaturę płynu chłodzącego

Oprócz monitorowania parametrów pracy pojazdów w transporcie drogowym, interfejs CAN-BUS znalazł zastosowanie w komunikacji miejskiej, przykładem może być jeden z naszych klientów z tej branży. Interfejs CAN-BUS został zainstalowany w autobusie Solaris Turbino 18. System w tym przypadku umożliwił w czasie rzeczywistym dostarczenie m.in. informacji o:

  • sile nacisku na pedał gazu
  • sile nacisku na pedał hamulca
  • aktualnych obrotach
  • kącie przegubu
  • awarii sterowania przegubem
  • retarderze
  • ciśnieniu w obwodzie hamulcowym
  • temperaturze płynu chłodzącego
  • temperaturze skrzyni biegów
Przekroczenie wybranych i ustalonych w konfiguracji programu parametrów jest odpowiednio sygnalizowane u dyspozytora lub drukowane w postaci raportu tabelarycznego. W opisywanym przypadku jest to:
  • przekroczenie prędkości maksymalnej 75km/h
  • gwałtowne hamowanie i przyspieszanie
  • włączenie pozycji Neutral podczas jazdy
  • przekroczenie obrotów silnika powyżej ustalonej wartości
  • przekroczenie dopuszczalnego kąta załamania przegubu - szczególnie podczas jazdy do tyłu
  • zadziałanie systemu ABS/ASR

Podgląd i zapis tak wielu ważnych parametrów jest pomocny w szybkiej diagnozie usterki w pojeździe. Pozwala również autoryzowanemu serwisowi stwierdzić nieprawidłową eksploatację pojazdu będącego na gwarancji.

System Interfejs CAN-BUS został zainstalowany m.in. na posypywarkach Schmidt Stratos B80, używanych przy odśnieżaniu dróg. W pojeździe tego typu parametrami najczęściej odczytywanymi są:

  • włączenie posypu
  • szerokość posypu
  • kąt posypu
  • informacja o tym, czy materiał jest sypany
  • informacja o tym, czy polewaczka jest włączona.

Oferowany przez naszą firmę interfejs CAN-BUS umożliwia monitorowanie i rejestrowanie wielu parametrów związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu bez potrzeby instalacji kilku lub kilkunastu dodatkowych czujników.

ZAUFALI NAM