Więcej informacji

System SMOK w Straży Pożarnej

W sytuacjach alarmowych często szybka i bezpośrednia komunikacja pomiędzy pojazdami a bazą jest istotnym czynnikiem przyspieszającym akcję, a co za tym idzie zmniejszającym straty spowodowane przez dane zdarzenie. Zintegrowany system komunikacji statusowej i lokalizacji pojazdów GPS to doskonałe rozwiązanie dostosowane również do potrzeb jednostek Straż Pożarnych, pozwalające na usprawnienie przepływu informacji i ułatwiające dotarcie załogi na miejsce zdarzenia. Proponowane narzędzie obejmuje urządzenia zamontowane w pojeździe oraz oprogramowanie SMOK.

W skład elementów systemu montowanych w pojeździe wchodzi:

  • Sterownik pojazdowy, który jest podstawowym elementem systemu umożliwiającym komunikację z systemem dowodzenia, zbiera informacje z zainstalowanych czujników w aucie i przekazuje je do dyspozytora, który na bieżąco widzi stan i pozycję samochodu. Wyposażony jest w czarną skrzynkę, która w przypadku braku łączności zbiera wszystkie dostępne informacje przez co najmniej 14 dni.
  • Terminal PDA jest oknem komunikacyjnym całego systemu zamontowanego w pojeździe. Pozwala on na wysyłanie oraz odbieranie informacji od dyspozytora, nawiguje do miejsca zgłoszenia poprzez zainstalowaną aplikację AutoMapa(jedną z najpopularniejszych i najbardziej polecanych nawigacji w Polsce). Terminal umożliwia załodze szybką komunikację z dyspozytorem dzięki zdefiniowanym przyciskom statusów, takich jak: WYJAZD DO AKCJI, NA MIEJSCU, SYTUACJA OPANOWANA, KONIEC DZIAŁAŃ, POWROT DO BAZY, AWARIA / WYŁĄCZENIE, WYJAZD GOSPODARCZY, TANKOWANIE.
    Terminal umożliwia także:
    • wymianę wiadomości tekstowych między dyspozytorem a załogą ratunkową,
    • obserwowanie obrazu znajdującego się za wozem podczas manewru cofania w przypadku podłączenia kamery,
    • prezentację położenia pojazdu na mapie oraz nawigację i obliczanię czasu dojazdu na miejsce zgłoszenia.
  • Sondy - urządzenia służące do pomiaru zużycia paliwa przez pojazd..
  • Czujniki pozwalające na uzyskanie informacji o poziomie środka gaśniczego i wody.
terminal dotykowy

Terminal statusów PDA z wyświetlaczem graficznym i ekranem dotykowym

Oprogramowanie systemu służy do gromadzenia w czasie rzeczywistym, przetwarzania i archiwizowania oraz analizy danych przesyłanych do serwera bazowego za pomocą sterowników pojazdowych przez protokół GPRS. Zapisane w systemie dane pozwalają na tworzenie zestawień, raportów, wykresów wraz z możliwością eksportu informacji do MS Access. System dostarcza informacji o poziomie eksploatacji pojazdów oraz pomaga w optymalizacji wykorzystania posiadanych zasobów.

System pozwala dyspozytorowi w każdej chwili dokonać analizy i odczytu:

  • położenia pojazdu strażackiego,
  • prędkości maksymalnej/średniej auta,
  • ilości zatankowanego i zużytego paliwa,
  • średniego zużycia paliwa,
  • średniego zużycia wody i środka gaśniczego przy zdarzeniach,
  • punktów napełniania zbiorników wodą i środkiem gaśniczym,
  • statusu pojazdu – etapu realizacji zgłoszonego zdarzenia,
  • informacji o użyciu sygnałów uprzywilejowania,
  • przebiegu pojazdu,
  • ciśnienia oleju, nacisku pedału gazu itp. (wszystko co oferuje CAN auta),
  • czasu pracy oraz czasu postoju,
  • przebytej drogi na zainstalowanej w systemie mapie,
  • ruchu obiektów oraz ich statusów z archiwum gromadzonego przez system dotyczącego danego pojazdu,
  • informacji o zalogowanym do systemu kierowcy.

System standardowo jest podłączony do instalacji elektrycznej samochodu wraz awaryjnym zasilaniem, które pozwala na pracę sterownika podczas braku prądu.

Dzięki sprzężeniu systemu SMOK z aplikacją SWD możliwe jest dokładne monitorowanie wozów strażackich znajdujących się w określonym rejonie, wybranie tylko tych, które zadeklarowały odpowiedni status (gotowość do akcji) i przesłanie im sygnału przystąpienia do akcji ratunkowej wraz z lokalizacją GPS miejsca zdarzenia.

Istnieje również możliwość podłączenia dodatkowych czujników i urządzeń, np. zestawu głośnomówiącego lub elementów służących do kontroli paliwa: sond, interfejsu do fabrycznego czujnika paliwa, interfejsu CAN.

Dlatego zastosowanie systemu SMOK to lepsze zarządzanie gospodarką paliwową, dzięki możliwości szybkiego i sprawnego zestawienia spalonego oraz zatankowanego paliwa przez dany wóz strażacki.
Otrzymane informacje z systemu SMOK są doskonałym źródłem danych niezbędnych do sporządzania raportów dotyczących kosztów zużycia paliwa przez wybrane jednostki strażackie.
Pomiar poziomu paliwa, może odbywać się przez podpięcie interfejsu CAN lub zainstalowanie sondy paliwa.
To dzięki interfajsowi CAN do dyspozytora mogą być przesyłane inne informacje takie jak: stan licznika, prędkość, obroty silnika, ciśnienie w obwodzie hamulcowym, siła nacisku na pedał gazu i hamulca, temperatura płynu chłodzącego.

Należy jednak pamiętać, że ilość dostępnych funkcji działającego systemu zależy od możliwości technicznych samochodów.

Prezentacja urządzeń produkcji ELTE GPS na spotkaniu organizowanym przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Pożarnictwa w Rzeszowie

ZAUFALI NAM